Apa itu tungau ?

Ramai yang tak tahu apa itu tungau ? (binatang kecik warna merah or oren) Gambar MR.Google

tungau adalah sejenis parasit yang duduk bertapa di atas haiwan @ makhluk lain dan menghisap darah hampir semua jenis binatang, termasuk manusia. ermmmmm.... Haiwan nie biasa kite jumpa dekat kucing, anjing, ayam & itik

Pekerjaan dia:

  • Menghisap darah dan akan menyebabkan kulit membengkak & gatal

Tetapi dia tak merbahaya  kecuali menjadi vektor penyakit. Sengkenit boleh menjangkiti manusia apabila bakteria @ virus yang terdapat pada kucing jatuh ke atas daun dan hinggap serta menjangkiti manusia. Apabila sengkenit berada diatas badan manusia, dia kan menghisap darah dan menyuntik sejenis bahan bagi menghalang darah daripada membeku. Jika sengkenit telah dijangkiti, bahan yang ditinggalkan mempunyai kuman yang menyebabkan penyakit.
Cara-cara mengatasinya

  • Bagi menghidarinya, apabila berjalan dalam belukar atau hutan, ikutlah laluan yang disediakan.
  • Pakai pakaian yang nipis dan ringan supaya TUNGAU tidak melekat pada pakaian.

Tungau - (mites) dalam keluarga Arachnida paling kecil kurang dari 1 milimeter (mm)

Sengkenit - (ticks): bersaiz lebih besar dari tungau, boleh dilihat lebih dari 1 mm

- Sumber dari estidotmy

Sengkenit ialah haiwan halus yang menghisap darah, yang berkaitan dengan hama, labah-labah dan kala jengking. Sengkenit berbentuk bujur. Ia adalah parasit, iaitu ia hidup pada haiwan-haiwan lain. Sengkenit dan hama menyebabkan pelbagai penyakit pada manusia dan pada haiwan bela jinak. Sengkenit sering membawa kuman penyakit tertentu dalam badannya dan memindahkan kuman ini ke dalam darah mangsanya. Kadangkala gigitan sengkenit adalah beracun. Ada kes gigitannya menyebabkan lumpuh. Bagaimanapun, kes demikian tidak biasa berlaku, dan mangsa biasanya pulih dengan cepat apabila sengkenit dibuang.
- Sumber dari internet

Oleh : http://luvelymummy.blogspot.com/2010_08_01_archive.html

p/s : kecik-kecik dulu selalu kena. dah besar ni baru nak kena (tang pusat nuh) haishh.

Comments

Popular Posts