Kayap

kayap

Gambar Mr.Google. Kesan pada kulit kita apabila terkena kayap.

Apa itu Penyakit Kayap?
Penyakit kayap terbahagi kepada tiga jenis, iaitu kayap melukut, kayap jagung dan kayap ular atau nama saintifiknya herpes zoster atau disebutshingles berpunca daripada serangan virus Varicella zoster (VZB) iaitu daripada kelompok virus herpes.

Apabila virus ini berada dalam badan, mangsa akan berasa demam, tekak loya dan pening berpanjangan. Badan pesakit pula akan dijangkiti ruam panas, badan rasa sengal dan hilang selera makan. Bagi penyakit kayap yang lebih serius, pesakit akan dijangkiti gelembung air pada bahagian tertentu di badan.

Info : http://www.doktormalaya.com/rawatan-penyakit-kayap/

Btw, aku taknak panjang lebar bercerita. sekarang ni aku tengah mengalami penyakit kayap di paha dan betis. seksanya sukar ditunjukkan. hmmm

Tentang cara-cara menhilangkan kayap : http://petuasejagat.blogspot.com/2010/01/2-kaedah-merawat-penyakiet-kayap.html

aku share je.

aku pon tak tahu nak buat apa. aku dah pi klinik, doktor pon taktaw aku kena apa. nk try cara kampung pon masalah sebab aku duduk hostel then macam payah je. kalau ada mak bapak senang sikit dorang bawakan. aduh aku tak sangka boleh kena penyakit ni.

Harap sembuh cepatlah.

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman pemilihan akhir Parajurit Muda Wanita

Kenapa timun menyebabkan keputihan

Hotel Pauh Inn , Perlis